Egy 9 alkalmas eseménysorozat 2. állomását tartották meg pénteken, ahol az oktatásügyben felmerült kérdéseket, problémákat dolgozták fel. Az esemény előtt az egyik szervező anyukával, Terpák Mónikával beszélgettünk.
Mi a célja az eseménynek?
A Dialógus az oktatásért egy alulról jövő szülői kezdeményezés, egy interaktív workshop, ahol kis csoportokban dolgozunk, a témákhoz mindenki hozzá tudja adni a véleményét. Mi az egész dialógussal azt tűztük ki célul, hogy egy olyan helyi közösséget tudjunk itt építeni, akik hosszútávon, egymást erősítve tudnak eredményesen fellépni.
Mit várnak a dialógustól?
Szeretnénk, hogy legyen valamilyen hozadéka. Azt szeretnénk, hogy hosszú távon, összefogva, eredményesen tudjunk fellépni. Mivel a Dél-Budai Tankerület a XI. és a XXII. kerületet is magában foglalja, így mindkét helyszínen szervezünk eseményeket. Korábban egyeztettünk a tankerület igazgatójával is, aki szintén látja a problémákat. Sok esetben olyan problémákat soroltunk fel, amivel nem nagyon lehet helyben mit kezdeni. Az egyik a tanárhiány. Attól tartunk, hogy ez a státusztörvény bevezetésével – ami jelenleg törvényjavaslat – további nehézségeket okozhat, még több pályaelhagyó pedagógus lesz. Ez az egész országot érinti, de korábban már bebizonyosodott, hogy vannak olyan helyi ügyek, amikre helyben is lehet megoldást találni – akár a menza kérdése, amit Budafok-Tétényben kiválóan sikerült megoldani.
Szerdán volt egy hasonló esemény az oktatás helyzetéről. Van-e bármilyen összefüggés, kapcsolat a két esemény között, illetve felvették a szervezőkkel a kapcsolatot?
Annyiban volt összefüggés, hogy az egyik szervező társunkat megkérték, hogy vegyen részt a kerekasztal- beszélgetésben. Azt egy párt szervezte, ahol öt embertől lehetett kérdezni, a Dialógus az oktatásért viszont egy szülői kezdeményezés, ahol kis csoportokban zajlott az eszmecsere, bárki részvételével.
Felvették-e a kapcsolatot a témában Karsay Ferenc kerületi polgármesterrel, aki évtizedek óta mind a mai napig tanít is?
Elsőként őt kerestük meg, amikor év elején kitaláltuk, hogy szeretnénk ezt az eseményt a kerületben is megvalósítani. Ő a kezdetektől támogat minket, a Klauzál Ház egyik termét rögtön biztosította a számunkra térítésmentesen az első alkalommal. Akkor is és most is meghívtuk, de sajnos nem tudott részt venni a beszélgetésen.
Van-e javaslatuk a tanári munka minőségi kontrolljára, lehet-e ön szerint emelni a tanári munka minőségét, valamint hogyan lehet mérni, ellenőrizni azt?
A tanári munka minőségét leginkább azok tudják értékelni, akik maguk is szakemberek, akik napi szinten kapcsolatban vannak a pedagógusokkal. Az intézményekben az igazgató az, aki tudja érdemben értékelni a tanárok munkáját.