Viszonylag keveset hallunk motorsportsikerekről, főleg junior kategóriában. A budafoki tizenkétéves Lukács Tamás már 3 éve sikeresen uralja a vasparipát, olyannyira, hogy elismert nemzetközi versenyeken szerepel, és komoly esélyei vannak arra, hogy világdöntőn is megmérettesse magát. Édesapjával, Lukács Zsolttal beszélgettünk Tomi eredményeiről.
Milyen indíttatásból kezdett el motorozni Tomi?
Világéletemben imádtam a motorokat, hobbi szinten, amatőr motorosként volt jelen az életemben a motorozás. Az érdeklődésem a mai napig nem kopott a motorozás iránt, ez ráragadt a fiamra is, aki viszont sokkal komolyabb szinten műveli, mint én valaha is.
Hány éves volt Tomi, amikor legelőször motorra ült?
2019-ben részt vettünk egy sportágválasztó eseményen, ahol Novák János híres magyar motorversenyző a motorsportot népszerűsítette. Megtekintettük az ő motorsuliját, kipróbáltuk, és annyira megtetszett nekünk, hogy elindultunk egy gyerekmotorversenyen. Kilencévesen egy sportmotoron kezdte Tomi a motorozást, de akkor csak az ügyességfejlesztés volt a cél. Azért ült motorra, hogy biztonságosan tudjon közlekedni. Ekkor még nem fordult meg a fejünkben, hogy az utunk a versenysport felé fog vezetni.
Úgy látom, hogy sokat utaznak külföldre. Ott vannak a komoly versenyek?
Hétvégén a nemzetközi versenysorozatban kivételesen volt egy magyar fordulónk, mert az Alpok-Adria MiniGP idei versenyei főleg Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában vannak. Ez egy olyan verseny, amin ha sikeresen teljesít egy versenyző, akkor világdöntőbe kerülhet, ahol a világ 33 kismotorosa versenyezhet a kategóriájában. Viszont ez is kevés ahhoz, hogy sikeres tudjon lenni, ezért az olasz bajnokságon is indulunk, amikor nem ütközik a fő versenyünkkel, az Alpok-Adria versennyel.
A külföldi versenyeken való részvétel költségeit önök állják?
Alapvetően igen, a gyerekmotorozás még komoly családi támogatással működik, de vannak már kisebb-nagyobb támogatók, akik besegítenek, akár szerelési munkával is. A kerületben van egy szerviz, amihez közel lakunk, tőlük nagyon sok segítséget kapunk.
Hogyan készülnek fel a versenyekre?
Említettem, hogy Novák Jánosnál kezdtük, majd a következő évben Tomi fejlődése miatt leigazoltunk Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző egykori menedzserének a csapatába. Itt Tomi egy-két évvel idősebb versenyzőkkel közösen edzhetett, ami nagyon hasznos volt a számára. Magyarországon Kapucson és Seregélyesen vannak jó minőségű motorpályák, ezek 40-50 percre vannak Budafoktól, ide szoktunk utazni. Fitneszedzésekre is járunk, amihez nem szükséges feltétlenül pálya. Egy 20×20 négyzetméteres betonon már lehet nyolcasokat, köröket és különböző gyakorlatokat csinálni.
Ez mennyi elfoglaltságot jelent Tomi esetében?
Természetesen iskola mellett csináljuk az edzéseket és a versenyeket. Tomi a Kempelen Farkas Gimnázium diákja. Ha még van olyan kategória, hogy jó tanuló, jó sportoló, akkor ez a fiamról is elmondható. Nem mehet a tanulás rovására a sport. Iskola után edzünk, a versenyszezon is szerencsére a szünidőben kezdődődött el. Alapvetően nyáron zajlik a legtöbb forduló.
Mi a következő verseny, amire készülnek?
Az olasz bajnokság 4. fordulója a legközelebbi versenyünk. Sűrű program előtt állunk, minden második héten lesz egy verseny. Augusztus 28-ig kiderül, hogy sikerül-e a fő cél, kijutni a világdöntőre. Reméljük, hogy ősszel a valenciai versenyen részt vehet a fiam.
Milyen gyorsasággal motoroznak a gyerekversenyeken?
Az olasz pályák jellemzője a nagy pálya, ahol hosszú egyenesek vannak, ott a maximális sebesség 150 km/h, de alapvetően gokartpályákon versenyeznek 80-100 km/h sebességgel. Ezeken a versenyeken nem a sebességen, hanem a technikán van a hangsúly. A kanyarodás, a fékezés a lényeg, mivel ezek technikás pályák.
Ha jól sejtem, nem ez a legveszélytelenebb sportág?
A legjobb felszerelést használják a gyerekek is, ugyanolyan profi sisakban, ruhában versenyeznek, mint a felnőttek. Koruk és a méreteik miatt légzsákos ruhát még nem lehet rájuk adni, de minden másban a profi versenyzők felszerelését kapják. Azt gondolom, hogy védőruha nélkül biciklizni veszélyesebb, mint motorozni, statisztikailag is sokkal több a biciklibaleset.
A pályák többsége biztonságos, az olaszok kimondottan figyelnek erre, hiszen náluk ez nemzeti sportnak számít. Mindent megtesznek, hogy a legkisebb legyen a rizikófaktor. Az elmúlt két évben Tomi Lukas Pesek mellett versenyzett, mivel sikerült bejutnia Pesek juniorcsapatába. Itt nagyon sokat fejlődött, melynek köszönhetően a valenciai álom lehetősége is közelebb került hozzá.