Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírásra került a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződése. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.
Az NGM közleményéből a következő részletek derültek ki:
A tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports (kontinenseken átívelően több mint 70 helyszínen működtet világszínvonalú reptereket) részéről két körben zajlottak.
Az üzletkötés egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak.
Másfelől a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodást sikerült kötni.
Az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekord méretet képvisel.
Vételár arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.
A vételár 3,1 milliárd euró, a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt meghosszabbították.
Még 2023 februárjában derült ki, hogy a magyar kormány ismételten napirendre vette a Budapest Airport Zrt. visszaszerzését. Akkor azzal lehet számolni, hogy 2023 végéig ez megtörténik, de aztán a szerződés aláírása átcsúszott 2024-re: egészen pontosan volt szó februárról, majd a tavaszról is, legutóbb pedig már azt jelezték, hogy nyárra üthetik le az ügyletet. Most már kijelenthető, hogy ez volt a végső dátum.
A ferihegyi reptér visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak messze legnagyobb üzlete, ebből fakadóan bonyolult és komplex feladat volt. A tulajdonosi kör három, a hitelezői kör pedig már 13 szereplős. Valójában az utóbbival való egyeztetés és megegyezés emésztett fel rengeteg energiát és időt, hiszen alapvetően a hitelezők bizalmát kellett megnyerni. A tárgyalásokat az NGM és minisztere, Nagy Márton vezette. Ő korábban úgy fogalmazott: a repteret eladni könnyű, visszavásárolni azonban nehéz.