Hollywoodi filmek zenéit viszi színpadra a BDZ új műsorában

by nora.farmosi

Ezen a koncerten csupa olyan mű hangzik el, amely valamilyen módon, karakterének, keletkezésének vagy éppen szerzőjének köszönhetően kapcsolódik a filmes világhoz.

William Walton sok műfajban és stílusban alkotott, a filmzenétől kezdve az operáig. A szerző 1956-ban írta ezt a művét Ernst Fleischmann, a Johannesburgi fesztivál zenei igazgatójának felkérésére, a város fennállásának hetvenedik évfordulójára. Fleischmann külön kérése volt, hogy a műben legyen afrikai téma vagy motívum is, mely kérésnek Walton az ütősökre írt részletekkel tett eleget.

Nino Rotát talán nem kell bemutatni azoknak, akik látták a nagysikerű Keresztapa című trilógiát. Nino Rotának köszönhetjük a film fülbemászó – egyébként Oscar-díjjal jutalmazott – dallamait. Sokan azonban talán nem tudják, hogy Nino Rota rengeteg komolyzenei művet hagyott hátra, a filmzene csak egy része volt zenei munkásságának. 1972-ben írta a mai estén elhangzó I. csellóversenyét késő romantikus stílusban, mely a szólistától komoly technikai felkészültséget igényel a zenekar szintén hangsúlyos szerepe mellett.

A Budafoki Dohnányi Zenekarról köztudott, hogy szívesen játssza és népszerűsíti kortárs magyar zeneszerzők műveit, ehhez minden évben lehetőséget ad a zeneszerzőknek egy-egy újabb művük benyújtására. Az idei évadra az egyik kiválasztott Kovács Levente műve, mely profi módon tálalt és meghangszerelt hollywoodi jellegű filmzene annak minden kellékével.

A koncert zárásaként egy olyan szerző műve hangzik el, aki rendszeresen szerepel a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzenekoncertjein. Erich Wolfgang Korngoldról van szó, a „bécsi csodagyerekről”, akinek korán megmutatkozó zenei képességei Hollywood figyelmét is hamar felkeltették. A The Sea Hawk (Hét tenger ördöge) című kalandfilm 1940-ben készült Errol Flynn főszereplésével, melyben a főszereplő egy angol kalózt játszik, aki Anglia érdekeit igyekszik megvédeni a Spanyol Armadával szemben. Ehhez kérték fel Korngoldot zeneszerzőnek, aki egy meglehetősen hosszú darabot komponált, mely talán a legösszetettebb filmzenéjének tekinthető, és emiatt sokkal inkább hasonlít egy szimfonikus műhöz, mint filmzenéhez. Ennek szvit változatát hallhatja az esten a közönség.

Olvasta már?