Új korszak kezdődött Budafok-Tétény ikonikus kulturális intézményében, a Klauzál Házban. Az intézmény élére Méhész-Matus Eszter került, aki nemcsak szakmai tapasztalattal, hanem friss szemlélettel és tudatosan építkező koncepcióval érkezett a XXII. kerületbe. A huszonkettő.hu-nak adott interjúban arról beszélt, hogyan vezetett az útja a Klauzál Ház igazgatói székéig, milyen kihívásokkal néz szembe ma a közművelődés, és hogyan lehet megszólítani a fiatalabb generációkat anélkül, hogy a hagyományos értékek sérülnének.
Méhész-Matus Eszter neve nem volt ismeretlen a szakmában, mielőtt Budafok-Téténybe érkezett volna. Korábban Vecsésen, a Bálint Ágnes Kulturális Központban dolgozott, ahol gazdasági vezetőként kezdte, majd igazgatóhelyettesként már a szakmai irányításban is komoly szerepet vállalt. Elmondása szerint a Klauzál Ház vezetése nem tudatos karrierlépcső volt, inkább egy belső megérzés eredménye.
Egy szakmai konferencián hallott először arról, hogy megüresedik a pozíció, és bár szerette a korábbi munkahelyét, úgy érezte, érdemes megpróbálni. A pályázat beadása mögött nem kényszer vagy menekülés állt, hanem kíváncsiság és nyitottság. Mint mondta, “veszíteni valóm nem volt, nyerni viszont nagyon sokat lehetett”.
Pályája különlegessége, hogy gazdasági és humán területen is komoly végzettséggel rendelkezik. Alap- és mesterdiplomáját vállalati pénzügyekből szerezte, ugyanakkor mindig is vonzódott a közösségekhez és a kultúrához. Ez a kettősség végigkísérte a munkáját, és idővel tudatos döntéssé vált: elvégezte a Szegedi Tudományegyetem kulturális mediáció szakát is, így a pénzügyi stabilitás és a szakmai tartalom egyszerre vált a gondolkodásának részévé.
Ez a komplex szemlélet ma is meghatározza a vezetői stílusát. Úgy véli, egy kulturális intézmény működtetése nem csupán programokról szól, hanem emberekről, csapatról, hosszú távú gondolkodásról. A Klauzál Házban szerencsés helyzetben érezte magát, mert egy nyitott, jól működő, tapasztalt csapat fogadta. Nem érkezett “rombolni” vagy mindent újraírni, inkább fokozatosan, partnerségben szeretné alakítani az intézmény jövőjét.
A közművelődésről szólva őszintén beszélt a jelenlegi kihívásokról is. A COVID utáni időszakban jelentősen megváltoztak a közösségi szokások, az emberek kevesebbet járnak el közösségi terekbe, klubokba, szakkörökre. Szerinte a felgyorsult életmód és a digitális világ dominanciája miatt ma sokkal nehezebb valódi közösségeket építeni. Ugyanakkor éppen ezért tartja különösen fontosnak a kisebb létszámú, rendszeres találkozásokra épülő programokat, ahol az emberek valóban kapcsolatba tudnak lépni egymással.
A fiatalok megszólítása az egyik legfontosabb kérdés számára. Nem hisz az erőltetett megoldásokban, inkább a párbeszédben. Szerinte meg kell kérdezni a fiatalokat, el kell menni az iskolákba, és olyan programokat kell kínálni, amelyek az ő nyelvükön szólnak hozzájuk. Szabadulószobák történettel, pódiumbeszélgetések népszerű alkotókkal, tartalomgyártással, videózással, fotózással foglalkozó klubok – ezek mind olyan irányok, amelyekkel hidat lehet képezni a digitális világ és a fizikai közösségi tér között.
Inspirációit részben más kulturális intézmények működéséből, részben a közösségi médiából, részben pedig személyes beszélgetésekből meríti. Mint mondta, sokszor a fiatalabb ismerőseivel való beszélgetések adják a legjobb visszajelzéseket arról, mire lenne valódi igény.
A következő időszakban a Klauzál Ház fókuszában az 50. Budafok-Tétényi Tavaszi Művészeti Fesztivál áll, amelyre kifejezetten emlékezetes programokkal készülnek.
A beszélgetés végén a kerületről is szó esett. Méhész-Matus Eszter nem titkolta, hogy rövid idő alatt erős kötődés alakult ki benne Budafok-Tétény iránt. Nyitott, befogadó közösséget tapasztalt, aktív civil és kulturális élettel, érdeklődő közönséggel. Különösen fontosnak tartja, hogy a helyiek nemcsak a “trendinek” számító programokra, hanem a kisebb, helytörténeti, családias eseményekre is szívesen eljárnak.
“Valamelyik nap azon gondolkodtam, hogy szerelmes vagyok ebbe a kerületbe” – fogalmazott, ami jól összefoglalja azt a lelkesedést és elköteleződést, amellyel a Klauzál Ház élén dolgozni kezdett.
