Mindenképp a nagyhét egyik zenei érdekessége lehet a Budafoki Dohnányi Zenekar március 31-i, Haydn: Megváltónk utolsó hét szava a keresztfán című online koncertje.
Különleges alkotás Joseph Haydn szerzeménye, a Megváltónk utolsó hét szava a keresztfán. A darab komponálásának körülményei is jelentősen eltértek a megszokottól. A bibliai tárgyú zeneművet a cádizi érsek rendelte a nevezetes Santa Cueva barlangtemplomban zajló nagypénteki szertartásra. A megrendelő részletes leírást adott a templomról a helyszínt nem ismerő komponistának, és a ceremóniához fűzött egyéb kéréseivel pontosan meghatározta a mű főbb vázlatait.
A zenetörténet egyik legérdekesebb módon, 1787-ben keletkezett oratóriumát maga a szerző is az egyik legsikerültebb alkotásának tekintette, amit majd több változatban is elkészített. A mű hét megszólalás, mondat, ige köré szerveződik. A tételek között prózai elmélkedések hangzanak el.
A premier is különleges volt, hiszen vizuális elemekkel, elsötétítéssel, a stilizált vihar okozta függönyszaggatással fokozták a zene és a tételekhez kapcsolt érseki elmélkedések összművészeti hatását.
A Budafoki Dohnányi Zenekar interpretációja is segítségül hívja a szavakat, képeket, hangulatokat. A zenekar által felkért elismert költő, gondolkodó, Lackfi János osztja meg a húsvéthoz és Haydn művéhez kapcsolódó gondolatait minden tétel elején.
„A felkérés úgy szólt, hogy Krisztus utolsó hét szavára reflektáljak, amelyek a kereszten elhangzottak, és mivel egy optimista kimenetelű Haydn C-dúr szimfónia 1. tétele is elhangzik feltámadásként, ezért úgy gondoltam, hogy egy fix műhöz az illik, hogy előre megírt szöveget gyártsak, amelyet kellő életszerűséggel adjak elő. Valószínűleg lesz egy jóleső disszonancia Haydn világa és a szövegem világa között, amibe igyekeztem szenvedélyt, mai jelleget vinni. Azon igyekeztem, hogy a mához szóljon ez a történet. A hét utolsó szó húsba vágó voltára akartam reflektálni, hogy milyen az például, amikor nem tudják, hogy mit cselekszenek. Szerettem volna becsempészni a mai kor reakcióit, például arra, amit a jobb oldalán lévő latornak mondott: „Még ma bent leszel a Paradicsomban”. Azt hiszem, hogy ettől a mondattól mi, mai gyakorló hívők nagyon távol vagyunk. Ezek a dolgok izgattak engem, hogy ne egy történelmi távlati képpé merevítsük ki, amivel távol tartjuk magunktól a történetet, hiszen Jézus értünk is szenved és miattunk is. Amikor Jézus szenvedésének kútjába belenézünk, akkor a saját arcunkat is látjuk. Nem véletlenül élt úgy Jézus, ahogy élt, és a kereszten sem véletlenül kicsúszott szavakat mondott, hanem valami szépet alkotott Istennel a kereszten. Mi örülünk, ha a haldoklásunkban a józan eszünket meg tudjuk őrizni, és nem a szenvedésünk megúszására törekszünk. Jézus a kereszten is egy katedrálist épített fel a saját meggyötört csontjaival, testével, húsával, vérével. Annak örülök, ha ez a katedrális meg tud épülni, nyilván másképpen, mint a haydni építmény, de ugyanúgy ihletetten a ma emberéhez szólva” – mondta Lackfi János költő a koncerttel kapcsolatos interjújában a Magyar Katolikus Rádió műsorában.
ELŐADÓK:
Budafoki Dohnányi Zenekar
Közreműködik: Lackfi János
Vezényel: Werner Gábor
MŰSOR:
Haydn: Megváltónk utolsó hét szava a keresztfán – Lackfi János nagypénteki gondolataival