Ezért nem jelenik meg a betegek nagy része az időpontfoglalásokon

by talastunde

Az SZTK időpontfoglalásokkal kapcsolatban sajnálatos tendencia, hogy minden 4. páciens nem megy el a foglalt időpontra. A Káldor Adolf Szakrendelő ügyvezető igazgatóját, dr. Kiss Norbertet kérdeztük ebben az ügyben.

Mennyien veszik igénybe az időpontfoglalást a vizsgálatok során?
A betegtájékoztatóban (nyomtatott tájékoztató, telefon, online, személyes) ismertetett módon a járóbeteg-szakrendeléseink előjegyzés alapján fogadják a betegeiket a jogszabályban rögzített adattartalmú, 90 napnál nem régebbi érvényes beutalóval. A sebészet-, traumatológia-, röntgenfelvételezésen, valamint a nőgyógyászat rendeléseinken nincs előjegyzés, érkezési sorrendben látják el a betegeket. Előjegyzést online (www.egeszseg22.hu oldalon), telefonon a 229-1794-es számon a Call Center, személyesen a betegirányító
munkatársaitól lehet kérni 8.00-20.00 között. Az előjegyzési időpontok az egyes szakrendeléseknél az orvosszakmailag indokolt korrekt betegellátás időigényének és a betegforgalom mértékének függvényében változóak. Egy szakrendelésen az adott műszakban csak meghatározott számú beteg látható el. A betegelőjegyzéssel működő szakrendeléseknél betegeink 72%-a online, 22%-a telefonon, a fennmaradó helyekre személyes megjelenés során foglalnak időpontot.


A már lefoglalt időpontfoglalásokat követően milyen arányban jelennek meg a vizsgálatokon a páciensek?
Az egy hónapon belüli időpontfoglalásoknál a betegek 76-78%-a jelenik meg, vagyis 22-24%-a nem jelenik meg. A 2 vagy 3 hónapos előjegyzéseknél a meg nem jelenési arány sajnos meghaladja a 30%-ot.


Mi lehet az oka annak, hogy ilyen nagy arányban nem mennek el a lakosok a lefoglalt időpontokra?

Időponttal rendelkező betegeinknek az időpontjukat megelőző napon a számítógépes rendszerünk automatikusan küld egy sms-t, melyben emlékeztetjük, hogy melyik szakrendelésre, mikorra van időpontjuk. Az üzenetben kérjük, hogy amennyiben nem tud megjelenni, mondja le az időpontját, hogy a felszabaduló helyre előjegyzésre várakozó beteget behívhassunk. Rendkívül fontos, hogy az előjegyzett vizsgálaton meg nem jelenő beteg telefonon, online vagy személyesen mondja le az időpontját. A meg nem jelenés okai sokfélék, úgy véljük, hogy feledékenység, esetleg máshol már igénybe vett ellátás, időközben megoldódott panaszok állhatnak a háttérben.


Hogyan lehetne rövidíteni a várólistákat?
Szükség esetén a háziorvosukkal előzetesen konzultáljanak, és ezt követően a panaszaik és tüneteik alapján a megfelelő szakrendelésre foglaljanak időpontot. Betegeinket kérjük, hogy mondják le az előjegyzésüket, ha nem jönnek el a vizsgálatra, ezzel lehetőséget adnak a várakozó betegeinknek. Kizárólag orvosszakmailag indokolt sürgős esetekben kérjenek soron kívüli ellátásra időpontot (vérzés, görcsös állapot, fulladásos tünetek, szembe, légutakba került idegen test). A sürgős szükség körébe tartozó egyes egészségügyi
szolgáltatásokat az 52/2006. (XII.28.) EÜM. rendelet szabályozza. A sürgős jelzésű, orvos által kitöltött, aláírt és az orvos pecsétjével ellátott beutalóval érkező betegek ellátása az aznapra előjegyzett azonos szakrendelésen történik, emiatt értelemszerűen a várakozási idő megnövekedhet.


Önök mire buzdítják a lakosokat, az időpont-egyeztetésekre vagy a spontán megjelenésre a rendelőkben?
A kiszámítható és ütemezett ellátás érdekében mindenképp előzetes időpont-egyeztetést és előjegyzést javaslunk. Rendelési időben, 8.00-20.00 között várjuk szakrendeléseinken a betegeinket. A felesleges várakozások megelőzése érdekében kérjük, hogy előjegyzett időpontjuk előtt maximum 10-15 perccel
hamarabb érkezzenek. Az előre nem tervezhető sebészeti és traumatológiai ellátások a továbbiakban is előjegyzés nélkül vehetők igénybe. Szükségszerű elmondanom, hogy szakrendelőnkben a reggeli vérvételekkel együtt naponta átlagosan 1000 pácienst látunk el. Ekkora betegmennyiség komoly szervezést,
felkészültséget és fegyelmet igényel a munkatársaimtól. Lehetőségeinket maximálisan kihasználva, tartósan 100% felett teljesítünk, hogy betegeinket a legrövidebb előjegyzési időkkel fogadjuk és gyógyítsuk. Munkánkat akkor tudjuk magas betegelégedettség mellett végezni, ha a hozzánk érkező páciensek is együttműködőek, betartják a betegellátás általános és a szakrendelőnk működési szabályait. Intézményünk minden munkatársának elsődleges feladata a gördülékeny, szakmailag megalapozott betegellátás.

Olvasta már?