Karsay a hungarikumokról és a pedagógusokról

by ildikarakai

Budafok-Tétény polgármesterét az értéktárról és a pedagógusokról is kérdeztük.

A települési (kerületi) értéktár meghatározása hogy áll jelenleg?

Amikor polgármester lettem a legutóbbi választásoknál, akkor az a helyzet állt elő, hogy a megválasztott képviselő-testület nem az én pártom többségét tükrözte. Ekkor elmondtam, hogy én nem pártalapon kívánom működtetni a kerületet, hanem a megoldandó feladatok alapján, ezért úgy fogalmaztam, hogy együttműködésre vagyunk ítélve. Kértem minden képviselőt, hogy dolgozzunk együtt a megoldandó feladatok mentén. Erre tettem kísérletet az úgynevezett Preambulum megalkotásával, amit gyakorlatilag egy párt kivételével – Momentum -mindenki aláírt a képviselő-testületben. Jött a COVID, ami során kiderült, hogy kik azok a képviselők, akik akarnak dolgozni, és ezt komolyan veszik, és kik azok, akik nem. Ezt a megállapodást, amit aláírtunk, többen felmondták – a DK és a Jobbik képviselői. Ezt azért mondtam el, mert a Hungarikum törvény ad egyfajta lehetőséget, hogy az együttműködést valamilyen módon mégis megvalósítsuk, hiszen lehetővé teszi, hogy együtt települési értéktárat hozzanak létre a különböző városok, települések. Most ezt indítottuk el.

Mi a kiválasztási folyamat?

Júniusban döntöttünk róla, hogy legyen értéktár. Most újra napirenden lesz a téma, és tartalommal is meg fogjuk tölteni. A konkrét működés feltételeit fogjuk a meghatározni a következő októberi képviselő-testületi ülésen. Már megjelentek a felhívások a kerületi sajtóban, tudomásom szerint a huszonketto.hu-n is arról, hogy hogyan lehet javaslatot tenni. Most van előttünk közel 20 javaslat, és várjuk a többit is. Ami érdekes lesz, hogy milyen protokoll alapján kezdjük meg az értéktár feltöltését januártól. Ennek az előkészítésére is teszek majd javaslatot.

Tanárként mit gondol a pedagógus sztrájkról?

Aktív tanár és oktató vagyok, nem messziről szemlélem az eseményeket. Tökéletesen igaza van a pedagógusoknak abban, hogy nem becsülik meg a munkájukat olyan mértékben, ahogy megérdemelnék. Kontraszelekciót eredményez az alulfizetettség, így olyanok is pedagógus-szerepkörbe kerülnek, akiknek végzettsége sincs, így csökken a színvonal.

Hol látja a legnagyobb problémát?

A saját környezetemben azt látom, hogy rendkívül elkötelezett tanárok, óvodapedagógusok dolgoznak a magyar közoktatási rendszerben, és megérdemelnék, hogy anyagilag is elismerjék a munkájukat. Itt látom a legnagyobb hiányosságot. Amit pedig problémának látok a mozgalomban, hogy ezt az elégedetlenséget pártpolitikai célokra használja bárki. Nyolcvanöt óta tanítok és ez azóta van így: a pedagógusszakma gyakorlása mindig is egyfajta önként vállalt kisebb anyagi megbecsültséget is jelentett, de nagyon sokan vannak, akik ennek ellenére is küldetésként, hivatásként vállalják, élik meg a saját munkájukat, és azért csinálják, mert szeretik csinálni. Ezzel visszaélni bűn és minden kormányzat visszaélt ezzel.

Miben történt változás az évek alatt?

Amiben pozitívabban látom a mostani kormányzatot, hogy néhány helyen, a pedagógusok esetében is, történt előrelépés. Ha visszagondolunk, hogy honnan indult az egészségügy és hova jutott el – jó néhány más területtel együtt – érzékelhető a szándék, és az is, hogy a gazdasági hátteret meg tudják teremteni ehhez. A pedagógusoknak igazuk van, amikor kifejezik a nemtetszésüket. Amikor viszont azok, akik a balhé kedvéért mennek ki, trágár transzparensekkel vonulnak fel – nos, ezt méltatlannak érzem, velük nem értek egyet egyáltalán.

Budafok-Tétény hogyan segíti a pedagógusokat?

Mindig támogatni fogom a kollégákat, hogy előre jussanak, és jobb körülmények között dolgozhassanak, és amit hozzá tudok tenni önkormányzati szinten, ezt mindig meg is fogom tenni, ahogy eddig is. Nemrégiben felmérték, hogy melyik fővárosi kerület mennyi kiegészítő juttatást biztosít az óvodapedagógusoknak, amiben a mi kerületünk az élen végzett. Igaz a mondás, hogy a gyermekeink jövője a pedagógusaink kezében van.

Olvasta már?