A csalók újabb módszerrel próbálják megszerezni a személyes adatokat. A csalás úgy zajlik, hogy a bank nevében egy álüzenetet küldenek, melyben arra hívják fel a figyelmet, hogy az ügyfél fiókja blokkolva van, a feloldáshoz egy linket küldenek, illetve adategyeztetést kérnek. Az álüzenetet SMS-ben és e-mailben is kiküldhetik a szélhámosok.
Legyen óvatos a közösségi médiában található ajánlatokkal!
- A bank elégedettségi kutatást, felmérést kizárólag saját csatornáin folytat, a kérdőív kitöltéséért nem ígér ellenszolgáltatást.
- Ha ön értesítést kap arról, hogy nyert egy olyan cég nyereményjátékán, amivel nincs semmilyen kapcsolata (pl. egy olyan bank akcióján, aminek nem ügyfele): ilyenkor szinte biztos lehet abban, hogy csalók vették célba.
- Gyanúsan kedvező ajánlat – egy terméket kb. 90%-kal alacsonyabb áron vásárolhat meg: a termék nagy valószínűséggel soha nem érkezik meg.
- Hivatalos levélnek álcázott megkeresés: a csalók cégek nevében, hivatalosnak tűnő levélben is megkereshetik áldozatukat; ennek elkerülésére fontos, hogy ön mindig fordítson gondot az ilyen levélben az e-mail cím, az aláírás ellenőrzésére!
A bank soha, semmilyen körülmények között nem kéri az alábbi azonosítókat – ön se adja ki ezeket:
- Bankkártyaadatait: kártyaszám, PIN-kód, lejárati dátum, kártya hátoldalán található internetes vásárláshoz szükséges háromjegyű CVV/CVC-kód.
- Az internet- vagy mobilbanki szolgáltatás használatához szükséges felhasználói azonosítóját és jelszavát.
- Szolgáltatások aktiválásához szükséges kódokat: pl. Apple Pay és Google Pay, az eBanking azonosítók megszerzését követően a mobilapp, illetve az mToken aktiváló kódot.
- Bankkártyás tranzakcióihoz, átutalásaihoz kapcsolódó hitelesítő kódokat. Fontos, hogy ne engedélyezze e tranzakciók jóváhagyását sem!
Internetbanki, mobilbanki szolgáltatásába mindig a saját banki csatornán (a bank hivatalos honlapja, mobilapplikációja) keresztül lépjen be, semmiképpen ne használjon mások által megadott vagy internetes kereső által feldobott linket!
Érzékeny banki adatokat (jelszavakat, belépési kódokat) a pénzintézet semmilyen körülmény között nem kér sem telefonon, sem sms-ben vagy e-mailen keresztül.
Amennyiben adataik adathalász csalók kezébe kerülnek, a lehető leghamarabb jelezzék számlavezető bankjuknak.