Miért más most a betegfogadás rendje a kerület egyes gyermekorvosi rendelőiben?

by ildikarakai

Vihar kerekedett az iskolai igazolások, illetve ennek ürügyén a betegellátás rendje körül a kerületben, az egyes gyermekorvosi rendelőkben eltérően állnak hozzá a kérdéshez. Hogy miért van ez így, arról Dankóné Hegedűs Jolánt kérdeztük, aki az oktatásért és az egészségügyért egyaránt felel Budafok-Tétényben.

A házi gyermekorvosok megkeresték az önkormányzatot január 5-én, hogy szeretnének velünk egyeztetni az igazolások rendjének a módosításáról. Hangsúlyozták: nem az orvoshoz fordulás, hanem az orvosi igazolás rendjét szeretnék megváltoztatni. Ehhez képest az orvoshoz fordulás rendjén változtattak, eléggé erőteljesen. Legalábbis amit az online oldalaikra kiraktak – néhány gyerekorvos kivételével – , abból ez olvasható ki.

Hogyan jutottak el idáig? Honnét a félreértés?

Január 16-ára az önkormányzat szervezett egy találkozót a kérésről, egyeztetés céljából. Ezen minden érintett és minden illetékes ott volt: a tankerületi központ vezetője, a gyámügy, az ÁNTSZ, az oktatásért és egészségügyért felelős alpolgármester, vagyis én, az egyesített óvoda vezetője, az illetékes irodavezető asszony, dr. Patócs Andrea és több házi gyerekorvos. Ők maguk közül választottak egy doktornőt, akivel mind a tíz kerületi körzet nevében tudjuk tartani a kapcsolatot.

Mint említettem, a gyermekorvosok az orvosi igazolások kiadásának rendjét szerették volna megváltoztatni, azt szerették volna elérni, hogy egy enyhébb lefolyású betegségnél az orvos helyett a szülő adjon ki igazolást a betegségről. A helyzet, azaz a jogi szabályozás most az, hogy betegséget, betegségből felgyógyulást csak orvos igazolhat.

Ezen a megbeszélésen felajánlottuk a gyermekorvosoknak, hogy gondolkozzunk azon, melyek azok a „banálisnak” mondható tünetek, amelyeknél a közösség és a gyermek érdeke is az otthonmaradás, de nem igényelnek feltétlen orvosi beavatkozást. Ezek esetén kezdeményezhetünk közösen egy jogszabályi módosítást, hogy a szülő leigazolhassa az ilyen mulasztást. Olyan megoldást keresünk közösen, ami mindenkinek jó, arra törekedve, hogy a szülő életébe se kavarjunk bele, az orvosokéba se, és közben megfeleljünk a törvényi előírásoknak. Abban maradtunk, hogy mindannyian tovább gondolkodunk ezen, és majd újra egyeztetünk. Kértük, hogy a kapcsolattartás céljából válasszanak maguk közül valakit, akivel mind a tíz kerületi körzet nevében tudjuk tartani a kapcsolatot.

Ez megtörtént?

Igen. Azt beszéltük meg, hogy mielőtt tájékoztatják a szülőket, a házi gyerekorvosok képviselője leírja nekünk, hogy milyen álláspontra jutottak. Ehelyett előbb értesítették a szülőket, és teljesen mást írtak nekik, mint nekünk. Írtam is nekik egy levelet arról, hogy nem értem a Facebook-bejegyzéseiket, hisz nem az orvoshoz fordulás rendjét, hanem az orvosi igazolás rendjét szeretnék megváltoztatni, és ehelyett az orvoshoz fordulás rendjéhez nyúltak hozzá. Ráadásul úgy, hogy ránk, az önkormányzatra hivatkoztak. Szeretném hangsúlyozni, hogy mi semmire nem utasítottuk őket. Olyannyira nem, hogy a megbeszélés végeredményeként a különböző háziorvosok másképpen értelmezték azt, amit mi mondtunk. A Káldor Adolf utcai rendelővel szemben a III. utcai teljesen és a Batthyány utcai gyerekrendelő részben úgy folytatja a munkát, ahogy eddig végezte. Ha nem megy oda a gyerek, és a szülő szól, akkor változatlanul igazolni fogja a hiányzást.

A budafoki rendelő Facebook-oldalán viszont azt írják, hogy “az egyeztetést követően az önkormányzat és a Tankerület kérésére az igazolások kiállítása kizárólag személyes orvosi vizsgálatot követően történik”, jóllehet ők azt a “helytelen gyakorlatot” szerették volna szülői igazolással helyettesíteni, miszerint “a telemedicinális betegellátás során – amikor a szülő úgy ítélte meg hogy nincs szükség orvosi vizsgálatra – az igazolást a szülő telefonos vagy e-mailes jelzése alapján állítottuk ki”. Mint írják, miután erre nem kaptak lehetőséget, már át is alakították a rendelőben a betegellátást.

A házi gyerekorvosok megkeresésnek nyilván sok köze van a COVID-hoz, ami után ránk maradt egy sor olyan dolog, amit el kéne hagyni, vagy át kéne formálni. Akkor a gyerekek nem mentek le a rendelőbe, az orvos nem találkozott a beteggel. Mi a megbeszélésen azt szorgalmazzuk, hogy térjünk vissza a COVID előtti állapotra. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindent töröljön el az orvos, ami jól működött, ne vegye fel a telefont, e-mailes megkeresésekre ne válaszoljon. Ezt senki nem kérte tőlük.

Hogy ők az orvos-beteg viszonyt, a megkeresést, a kapcsolattartást hogyan szabályozzák, ahhoz nekünk semmi közünk nincs. A lényeg, hogy biztosított legyen az elérhetőségük. Egyesek úgy fogták fel a helyzetet, és én ezt visszautasítom, hogy mi utasítottuk őket, és az orvosok ezt így is kommunikálták. Mi nem utasítottunk: kértünk, javasoltunk.

A megbeszélésen is hosszan részletezték a gyerekorvosok, mennyire akadályozza a rendelést, hogy ők közben telefonokra és e-mailekre válaszolnak. Arról is hosszan beszéltek, hogy a vizsgálat nélkül kiadott orvosi igazolás az ő felelősségüket nehezíti, ráadásul sokan vissza is élnek vele. Ha az igazolás kiadásához meg kell nézniük a beteget, nagyobb lesz a betegforgalmuk, és emellett a továbbiakban nem tudják vállalni, hogy telefont vesznek fel vagy e-mailekre válaszolnak rendelési időben. Egy dolgot fontos tudni, a házi gyermekorvosnak is 8 óra a rendelkezésre álló ideje egy nap, és nem négy. Ha rendelési idő előtt felveszik a telefont, és válaszolnak az olyan típusú kérdésekre, hogy mit adjak a gyerek piros torkára, akkor még csökken is a betegforgalmuk. Amit az önkormányzat határozottan elutasított, az az volt, hogy ők megszüntessék az orvosi igazolások kiadását. Azt mondják, hogy ez nekik nem dolguk. De akkor kinek a dolga?

Interjúnk után Dankóné Hegedűs Jolán levelet küldött a háziorvosoknak, melyben több pontban cáfolta a budafoki rendelő Facebook-posztjában leírtakat. A többi között arra hívja fel a figyelmet, hogy az önkormányzat részéről nem hangzott el olyan kérés, hogy szűnjék meg a telefonos és e-mailes egyeztetés és időpontfoglalás, a javaslatuk az volt, hogy mederbe kell terelni a szülői kapcsolattartást, dedikált időkijelöléssel például. Ahogyan az egyeztetésen is elhangzott a BFKH XI. kerületi Hivatal Népegészségügyi Osztályának vezetője részéről, az nem jogszerű, ha a gyermekorvosokat egyáltalán nem lehet telefonon elérni.

(A kiemelt kép illusztráció)

Olvasta már?