Németh Zoltán alpolgármestert kérdeztük a főváros villamoshálózatának legújabb fejlesztéséről

by talastunde
villamosfejlesztés BKK

Múlt héten sajtótájékoztatót tartottak a Budapesti Közlekedési Központban az Újbuda-Újpest-villamostengely tervezéséről, amely a fővárosnak a következő években az egyik legfontosabb fejlesztése lesz. A felújítás során a főváros leghosszabb, 22 km-es villamospályája jöhet létre, amely Budafoktól Káposztásmegyerig fog közlekedni. A projekt kapcsán kérdeztük Németh Zoltán alpolgármestert a kerületünket is érintő fontos fejlesztésről.

A Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával, a Nyugati tér megújításával meghosszabbítják a 47-es és a 49-es villamosok pályáját a Lehel térig. Mi lehet az oka annak, hogy az Újbuda-Újpest-villamostengely projekt címéből kihagyták Budafokot, hiszen az egyik végállomás a 47-es villamos budafoki Városház téri megállója?

Mi is szeretnénk erre tudni a választ, nem értjük, hogy miért ezt a hamis címet viseli a fejlesztés. Legutóbb tavaly egyeztettünk Karácsony Gergely főpolgármester úrral, ahol meghívták a projekt érintett kerületeinek a vezetőit. Személyesen kérdeztem meg, hogy csak az alliteráció miatt ez a projekt címe, vagy ennek más oka van. Ha a fejlesztésnek az egyik végpontja a 47-es villamos budafoki Városház téri végállomása, akkor számunkra érthetetlen, hogy miért ezt a címet választották, mivel tényszerűen Budafokkal kötik össze Újpestet. Ezt akkor még korrigálhatták volna, de nem tették, és továbbra is ezzel a projektcímmel fut a tervezés. Ezt nem értjük, hiszen így nem tükrözi a cím a projekt tartalmát. Csak remélni tudom, hogy ehhez nem politikai érdekek fűződnek.

A másik, jóval nagyobb probléma, hogy nem tudjuk, mikor valósítja meg a főváros Budafok-belváros, így a Városház tér, Kossuth Lajos és Mária Terézia – Leányka utca közlekedésének megújítását. Havasi Gábor, a Momentum fővárosi képviselője és Karácsony Gergely még a 2019-es kampányban ígérték a belváros fejlesztését, de ezt a főváros nem teljesítette, nem tartották be az ígéretüket. Pedig ez a kerület számára egy rendkívül fontos projekt.

Mi lehet az oka, hogy nem valósítják meg a Budafok-belvárosi felújítást, ha már amúgy is villamosfejlesztést tervez a fővárosi vezetés?

Tarlós István főpolgármestersége idején a BKK elkészítette a terveket, amelyek Budafok-belváros közlekedésének felújításáról szólnak. Budafokon 4 villamosmegálló van, ahol nem megfelelő a peron ahhoz, hogy a CAF alacsonypadlós villamosokra kényelmesen lehessen felszállni. Ehhez át kell építeni a peronokat. A fejlesztés ezt is tartalmazná, illetve helyenként még zöld villamospályákat, lámpás, biztonságos átkelőhelyeket, csomópontokat. Erre a projektre pénzt is előirányoztak Tarlós István főpolgármestersége idején, Karácsony Gergelyék kész, engedélyezett terveket is kaptak, de sajnos elmaradt a megvalósítás. A villamospályán kisebb javításokat végeztek azért, hogy a CAF-villamos tudjon közlekedni, de a peronokat nem építették át. Komoly probléma, hogy a Savoyai Jenő téren a villamosmegállóban az egyik irányban kifejezetten a síneken tudnak az utasok le- és felszállni.

Mindenképp peront kell építeni ebbe a megállóba. A főváros és cégei közölték, hogy erre nincs pénzük. Ezt a főváros helyett mi fogjuk elvégezni. Arra készül a kerület vezetése, hogy megépítse azt a peront, ami a fővárosnak lenne a dolga. Számunkra érthetetlen, hogy ez miért nem készült el, amikor már 2019-ben készen voltak az engedélyezett tervek. Fontos lenne, hogy mind a négy említett villamosmegállóban, a Budafoki elágazás, a Leányka utcai lakótelep, a Savoyai Jenő tér és a Városház téri megállókban akadálymentesen szállhassanak fel az utasok a már akadálymentesített CAF-villamosra. Ezt minél előbb biztosítani kellene a budafoki lakosoknak. Hiányoljuk, hogy a főváros ezzel a fejlesztéssel sem foglalkozik arra hivatkozva, hogy nincs lehetőségük a projekt kivitelezésére.

Olvasta már?