Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest- villamostengelyen

by talastunde
villamosfejlesztés BKK

Sajtótájékoztatót tartottak a Budapesti Közlekedési Központban az Újbuda-Újpest-villamostengely tervezésével kapcsolatban, amely a következő években a főváros egyik legfontosabb fejlesztése lesz. A Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával, a Nyugati tér megújításával  meghosszabbítják a 47-es és a 49 villamosok pályáját a Lehel térig. A felújítás során a főváros leghosszabb, 22 km-es villamospályája jöhet létre, amely Budafoktól Káposztásmegyerig közlekedik majd.

„Budapest a villamosok városa, hiszen itt különösen fontos a villamosközlekedés a közösségi közlekedésen belül, de mi még ezzel sem vagyunk elégedettek, szeretnénk újabb és újabb fejlesztéseket megvalósítani. A pesti fonódó hálózat koncepciójából sok beruházás már megvalósult, de itt az ideje, hogy még nagyobb fordulatszámot vegyen a hálózat fejlesztése”- kezdte beszédét a sajtótájékoztatón Karácsony Gergely főpolgármester, aki kiemelte,  hogy a projekt során visszaépítésre kerül a több évtizeddel korábban már működő villamoshálózat a Deák tér és a Lehel tér között, ami összeköti  Budafokot és Káposztásmegyert. Az M3-as felújítása után a felszíni közlekedés megújítására törekszik a városvezetés. A projekt egyik legfontosabb eleme a Nyugati tér átépítése, amelynek környezete elmarad a pályaudvar épületének remekéhez és a történelmi belváros patinás környezetéhez képest. „Uniós forrást tudunk fordítani arra, hogy elinduljon a tervezés, abban reménykedem, hogy idővel megjelennek a lehetőségek a megvalósítás finanszírozására is. Ez a következő évek legfontosabb fejlesztése lesz Budapesten”- hangsúlyozta a főpolgármester.  

Hamarosan elkezdődhetnek a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítési és tervezési folyamatai. Amennyiben megvalósul a fejlesztés, csökkenhet az utazási idő, és Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen. A projekt megvalósítása a teljes budapesti villamoshálózatra nagy hatással lehet: átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél- Buda között a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányoknak köszönhetően.  A projekt során  2,3 km új villamosvágány épülne meg 6 db új villamosmegálló és peron kialakításával.  A Nyugati tér környezetében 2 db megálló lesz. Az egész útvonalon alacsonypadlós villamosok közlekedését tervezik a szakemberek Budafoktól egészen Káposztásmegyerig. A vágányok alkalmasak lesznek arra is, hogy buszok és trolibuszok is közlekedjenek rajta.

Hamarosan kezdetét veheti a projekt előkészítése és tervezése, amelynek előfeltétele a BKK által benyújtott, a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelem jóváhagyása. Ezek az első lépések ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére – derült ki a sajtótájékoztatón a BKK szakmai vezetőinek beszédéből. A vágányok építése lehetővé tenné, hogy a szerelvények Észak-Pesttől egészen Dél-Budáig közlekedjenek, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül. Az előzetes várakozások alapján a rövidebb menetidőnek és az átszállásmentes kapcsolatoknak köszönhetően akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet a közösségi közlekedésben, és több ezer, autóval közlekedő válthat a fenntartható közlekedési módra.

Nemcsak vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek és azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat. A projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is. Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján. A Nyugati téren a tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet. A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, mivel a fejlesztések célja, hogy a Nyugati tér ne csak kereszteződés legyen, hanem egy funkcionáló városi köztérként is szerepeljen Budapest életében.

A BKK külön figyel arra, hogy az érintett területeken lakók és dolgozók, valamint a környékbeli vállalkozások is elmondják a véleményüket a tervezett fejlesztésről, ezért reprezentatív hálózati kutatást fognak folytatni. Az érintettek több fórumon is kifejthetik majd az álláspontjukat és a javaslataikat, illetve a témában kompetens civil szervezetekkel is egyeztetnek a szakemberek az elkövetkezendő időszakban.

Olvasta már?