Pénteken indulnak a Budafoki hangversenyesték – Interjú Vashegyi Györggyel

by talastunde

Október 7-én egy romantikus koncerttel indul útjára a BDZ “Budafoki hangversenyesték” című sorozata. A borongós őszi estére összeállított műsor bejárja a botrányos, a tiltott és a kiteljesedő szerelem ösvényeit Schumann, Wagner és Brahms zenéjével, Szutrély Katalin énekhangjával.  A Budafoki Dohnányi Zenekar vendégkarmestere ezen a különleges estén Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok új főzeneigazgatója lesz. Vele készítettünk rövid interjút.

Milyen műsorral készülnek az október 7-i koncerten?

A német romantikából állítottunk össze egy nagyon szép műsort, amit Schumann Manfréd-nyitányával kezdünk. Ez viszonylag ritkán hallható mű, Byron hasonló című drámájához írt kísérőzene részlete.  A műből a Nyitány szokott a hangversenyek műsorán szerepelni, hiszen drámai hangvételű, szenvedélyes zene, mely jól tükrözi Byron főhősének viharos lelkiállapotát. Schumann művét 1852-ben mutatták be először Weimarban Liszt Ferenc vezényletével.

Wagner Wesendonck-dalok című műve szintén egy tiltott szerelem nyomán született a XIX. század közepén. Az öt csodálatos dalból kettő a Trisztán és Izolda előtanulmánya. Tényleg nagyon szép öt dal. Ritkán van lehetőség Wagnert koncerten előadni, hiszen a Wagner-művek színpad után kiáltanak. Az este utolsóként elhangzó műve Johannes Brahms III. szimfóniája, melyet a szerző 1883-ban komponált, és elsőként Bécsben mutatták be, Wagner halálának évében.

Hogyan zajlanak BDZ-vel a próbák?

Általában 3-4 próbánál többre nincs lehetőségünk. Kedd délután kezdtük el a próbákat a BDZ-vel, mindig izgalommal várom a közös munkát.

Mióta van kapcsolatban a BDZ-vel, mint vendégkarmester?

Az 1990-es évek második felében már dolgoztunk együtt, legalább 25 éves a kapcsolatunk. Nagyon sokat játszottam a BDZ-vel, Hollerung Gábor, a BDZ művészeti vezetője gyakran hívott csembalón játszani. A kórusom sokat énekelt a zenekarral, nagyon örülök, hogy visszatérek hozzájuk, mivel a COVID miatt több tervezett koncertünk elmaradt. Gáborral régi munkakapcsolat fűz minket össze, 1991-ben neki köszönhettem az első h-moll miseélményeimet. Gábor vezényelt, én pedig orgonán játszottam.

A Nemzeti Filharmonikusok új főzenei igazgatójaként milyen feladatok várnak önre?

Október elejétől kezdődik a négyéves ciklusom a Nemzeti Filharmonikusoknál. Nagyon nagy megtiszteltetés, hogy a zenekar és a kórus meghívott, és egy titkos szavazáson meg is erősítették a  személyemet. Én kértem, hogy mindenképp legyen egy titkos szavazás általi felhatalmazás is. Óriási megtiszteltetés, hogy a zenekar 98%- a mellettem szavazott.

Négy esztendő feladata vár rám, az első évad már elkezdődött, ezt még az érkezésem előtti időszakban tervezték meg. Ez egy szép és izgalmas program, melynek a szervezésébe csak minimálisan szóltam bele, néhány koncertet átvállaltam karmesterként. Jelenleg a 2023-2024-es évadon dolgozom, nagyon szeretném mielőbb megtervezni a következő, a 2024-2025-ös évadot is, hogy elérjük a Nyugat-Európában szükséges előretervezési állapotot, amely megkönnyíti a közös munkák lehetőségét.

Megkértem a kórus tagságát, a zenekart és a művészeti tanácsot: tegyenek javaslatot arra, hogy milyen repertoárt szeretnének velem kialakítani, hiszen sokféle zenében vagyok otthon.  Nagy örömömre Massenet Werther operáját követően a Lalo opera koncertszerű előadása lesz majd a terítéken, a francia romantika páratlan kincsei után pedig a német romantikával foglalkozunk. Szeretném az évfordulókat és a nemzetközi együttműködéseket figyelembe véve kialakítani a műsorainkat kiváló szólistákkal és karmesterekkel. Nagyobb nemzetközi együttműködéseket szándékozok kezdeményezni.

A Nemzeti Énekkar novemberben beugrik egy Wittmann-oratórium előadására az amszterdami Concertgebouw-ba a Holland Rádió kórusa helyett, ami nagyon megtisztelő felkérés. Ha jól tudom, a zenekar és a kórus 50 év után először fog közösen fellépni 2024-ben egy francia romantikus operában.

Olvasta már?