Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Schneller Domonkos helyettes államtitkár Dél-Buda közlekedésfejlesztésének ügyében fogadta Karsay Ferenc polgármestert és Németh Zsolt országgyűlési képviselőt. A tárgyaláson megvitatták, hogy a komplex átalakítások hogyan segítik Budafok-Tétény közlekedését.
Németh Zsolt országgyűlési képviselő a tárgyalást követően arról számolt be, hogy a Budapest Fejlesztési Központ nagyon sok kérdésben támogatja a választókörzet és a XXII. kerület lakosainak az igényeit.
„A kerületnek régi törekvése, hogy az elővárosi vasutat használjuk fel a közlekedési gondok enyhítésére, ez a vágyunk most meghallgatásra talált.
Megvannak a konkrét elképzelések, hogy hogyan lehet az elővárosi vasutat felhasználni arra, hogy egy metróhoz hasonló intenzitású forgalom valósuljon meg a helybéliek számára.
Érzékeli az állam, hogy a XI. kerületben nagyon komoly lakossági számnövekedésre kell számítani az elkövetkező időszakban, ami a XXII. kerületnek is komoly problémát jelent, ezért a kötöttpályás fejlesztések továbbgondolása kulcsfontosságú. Megindult a Gellért tér felől a Duna vonalán a villamosforgalomnak a tervezése, ez rendkívül fontos a kerületünk számára is. A fonódó villamos kiépítése az előző városvezetésnek a sikere, viszont Budafokon van még 4 villamosmegálló, amelyek részei a fonódó villamoshálózatnak, de a korábbi fejlesztésből kimaradtak, ezért kértük a tárgyaláson, hogy itt is alakítsanak ki peronokat. Hosszabb távon felvetődött a Duna hidak kérdése. A Galvani híd a megoldás arra, hogy kevés időráfordítással átjussanak a kerület lakói Pestre. Ebben az ügyben is egyre szélesebb egyetértés született, reméljük, hogy áttörést sikerül elérni, és elindulhat a Galvani híd megvalósítása. A közlekedés területén komoly feladataink vannak, de érzékelhető előrelépés tapasztalható, bízom benne, hogy a polgármester úrral, a XI. és a XXII. kerületi politikával és az állammal összefogva a polgárok érdekében egy nagy lépést tudunk megvalósítani” – foglalta össze Németh Zsolt országgyűlési képviselő.
Karsay Ferenc polgármester portálunknak elmondta, hogy a BKF szándékai, szakmai koncepciói teljesen egybevágnak a budafok-tétényiek érdekével. „Jó érzékelni, hogy olyan szinten felkészültek a Budapest Fejlesztési Központ vezetői és munkatársai, hogy naprakészen érzékelik a problémáinkat, legyen szó akár vasútról, fonódó villamosról, akár kerékpárról, közútról. Nagyon értékes megbeszélésen vagyunk túl. Németh Zsolt, országgyűlési képviselő úr mindenben támogat minket, és segíteni fogja a kerületet abban, hogy a kormányzati forrásokhoz könnyebben hozzáférjünk. Az újbudai építkezések olyan szinten fogják ellehetetleníteni a közúti közlekedést, hogy egyetlen valós alternatíva marad: a kötöttpálya, ahol 10 percenként járnak majd a vonatok. Másik fontos szempont, hogy a fonódó villamos kerületi megállói alkalmasak legyenek a gyorsjáratú villamosok közlekedésére. Beszéltünk a Duna-parti sáv védelméről is, amely a Galvani híd fejlesztéséhez kapcsolódóan kerületünket is pozitívan fogja érinteni”– fogalmazta meg a polgármester.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója részletesen is beszámolt a tervezett fejlesztésekről. „Célunk, hogy Budafok-Tétény felől metrószerűen, 10 percenként elérhető legyen a vasúti közlekedés Budapest központja felé. Ezen dolgozunk. Ilyen a pusztaszabolcsi vasútvonal fejlesztése, ami végső hajrában van, hiszen a pálya és a megállók elkészültek, de a budafokiak számára a legfontosabb fejlesztés, hogy az érdi kapcsolat elkészüljön, amivel szét lehet választani a fehérvári és a pusztaszabolcsi vonal távolsági személyvonatait. A pusztaszabolcsi vonalon csak az elővárosi vonatok járnak majd. Ez
a szétválasztás jövő év végére készül majd el, aminek köszönhetően sokkal stabilabb lesz a menetrend a budafokiaknak.
A következő nagy lépés a déli körvasút elkészülte, a kormány döntött arról, hogy megépüljön a harmadik, illetve szakaszosan a negyedik vágány Kelenföldön át a pesti oldalra. Ez a déli körvasút, ami több mint 300 milliárd forintos óriásberuházás, ami új megállók építését is jelenti egyrészt, amelyek elérhetőek lesznek a budafokiak számára is. Az új vágányok lehetővé teszik, hogy sűrítsék a vonatokat Érd, illetve Budafok-Nagytétény felől Budapest irányában, így lesz elérhető az, hogy 10 percenként járjanak az elővárosi vonatok a 40-es vonalon. Ha a 40-es vonalon ennyivel több személyvonat közlekedik, akkor ezek megállnak majd Albertfalván is.”
Vitézy Dávid vezérigazgató Németh Zsolt országgyűlési képviselő kezdeményezéséről is beszámolt, hogy a déli körvasút projekthez az új albertfalvai peron megépítését is teljesítse az állam. Ennek érdekében a BFK kiírt egy közbeszerzési eljárást, és rövidesen az új peron tervezése, amely a 40-es vonal vonatai számára megállási lehetőséget biztosít Albertfalvánál. „Összességében az a célunk, hogy megduplázzuk a vasúti utasforgalmat Budapesten és környékén, többen ingázzanak vonattal, ezáltal kisebb legyen az autóforgalom. Budafok-Tétény számára komoly potenciát jelent a kötöttpályás vasút előnyeinek a kihasználása.”
A vezérigazgató továbbá a fonódó villamosok pályájának kibővítéséről is beszélt, arról, hogy a délbudai térség is jobban profitáljon ebből a fejlesztésből. „Célunk, hogy a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton keresztül meghosszabbítsuk a villamost a Duna-parton, így kiszolgálná a Budapesti Műszaki Egyetemet, az ELTE déli tömbjét, az Infopark közösségét, a Mol székház környékén lévő irodaépületeket és lakásokat is, illetve Budafok térség lakosainak igényeit. Ennek a fejlesztésnek a tervezése ott tart, hogy a kész engedélyezési tervek elkészültek, szeretnénk az önkormányzatok jóváhagyását megszerezni, hogy ennek a kivitelezése már a jövő évben elindulhasson. Arra is van igény, hogy ennek a villamosvonalnak a folytatása is kiépüljön, tehát vagy a Szerémi úton, vagy a Budafoki úton tudjon folytatódni Dél-Buda felé a villamos. Azon dolgozunk, hogy a Budafoki, illetve a Dombóvári útig elérjen a fonódó villamos. Ennek a kivitelezését elkezdjük, azon túl pedig a következő szakasz tervezését is minél hamarabb el tudjuk kezdeni.”
A Galvani híddal kapcsolatban Vitézy Dávid elmondta, hogy előzetes felmérések szerint naponta 60 ezer autó használná a hidat, amelyen villamossal, busszal, biciklivel és gyalog is át lehet majd jutni. A híd összeköti majd a déli városrészeket, illetve nagy előnye, hogy a budafokiaknak nem kell elmenni a Rákóczi hídig. Jelenleg a híd engedélyezése zajlik, ezután kezdődhet el a híd építése, amelynek nyertesei Újbuda, Budafok-Tétény, Csepel, Ferencváros, Pesterzsébet és Soroksár lakosai lesznek. A tervezett hídnak az is előnye, hogy egy rendszerbe foglalja a pesti és a budai villamoshálózatot.
A vezérigazgató arról is beszámolt, hogy Karsay Ferenc polgármester és Németh Zsolt országgyűlési képviselő részéről felmerült annak az igénye, hogy a budai fonódó fejlesztéséből ne maradjon ki a már meglévő dél-budai rész, a Városház téri ág sem. Budafok belvárosában található megállók esetében régi álom, hogy egy korszerű, akadálymentes, a mostani elavult környezet helyett egy méltó végállomása legyen a 47-es villamosnak. „Ennek a megvalósításáról is tárgyaltunk. Ebben együtt fogunk működni” – hangsúlyozta Vitézy Dávid.