Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szerint a főváros jövője délen van.
Kedd este Fürjes Balázs volt a Savoyai Kör vendége. A Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárával Szepesfalvy Anna, Budafok-Tétény alpolgármestere beszélgetett, az interjút a koronavírus miatt ezúttal felvételről sugározták.
A beszélgetés során számos fővárosi és agglomerációs beruházás került szóba, ennek kapcsán Fürjes a közlekedéssel, az otthonteremtéssel és a zöldterületekkel kapcsolatos fejlesztéseket nevezte meg a Budapest Fejlesztési Központ legfontosabb tevékenységi köreinek. Példaként említette a majdani Galvani-hidat, amely a város belső részei felé tartó budafok-tétényiek életébe is változást hozhat majd.
Az államtitkár szerint Budapest szinte minden közlekedési problémája arra vezethető vissza, hogy békeidőben a hétköznapokon napi egymillió ember indul el autóval a külső kerületekből, és az agglomerációból Budapest belső részei felé.
Ennek okán jelenleg a tömegközlekedés, azon belül is elsősorban annak kötöttpályás válfajának fejlesztése, a külső körúti kapcsolatok és az új hidak ki- illetve megépítése, valamint a fontos stratégiai pontokon P+R parkolók létesítése a legfőbb cél. Ezek együttesen szolgálnák azt az alapelvet, hogy akinek nem a Belvárosban van az úticélja, az se a saját utazási idejét, se a terület forgalmát ne növelje azáltal, hogy kénytelen arra menni.
Az említett fejlesztésekben kulcsszerepe lesz a XXII. kerületnek, hiszen a Galvani-híd, a Déli Körvasút és a dél-budai fonódó villamoshálózat egytől egyig fontos sarokpontja a fővárosi és agglomerációs közlekedés átstrukturálásának. Fürjes ezt úgy fogalmazta meg, hogy „Budapest jövője délen van, a város déli irányba terjeszkedik”.
E terjeszkedés egyik fontos része lenne a dél-budai villamosvonal meghosszabbítása is, amit Fürjes az első számú közlekedési projektnek tart. Ennek kapcsán egyelőre vita van a kormány és a főváros vezetése között. Előbbi ugyanis mind a felelősséget, mind a finanszírozást vállalja, azonban emellett arra is biztatná Budapestet, hogy szerezzen be 50 új, alacsonypadlós villamost.
Ezt a Főváros ráadásul kedvező, 2014-es árakon tehetné meg az év végéig – köszönhetően annak, hogy anno Tarlós István és Vitézy Dávid olyan szerződést tudott kötni, amely ezt lehetővé teszi. Erre a kormány szerint van pénze a Fővárosnak; egyrészt 224 milliárd forint likvid készpénzállomány, másrészt egy 61 milliárd forintos, kormánytól kapott hitelkeret, valamint 60 milliárd forint további kormánytámogatás formájában. Karácsony Gergely főpolgármester viszont a 61 milliárdos keret további, 70 milliárd forinttal való növelését kérte. Fürjes ennek hátterében politikai motivációt sejt.
Ami biztos, hogy a fejlesztések tervben vannak, egyes beruházások esetében pedig már a kivitelezés is megindult. Bizonyára sok építkezés elé néz kerületünk is, azonban a Fürjes által vázolt jövőkép fényében a városszintű közlekedési átalakítások Budafok-Tétény érdekeit is szolgálják.