A polgármester a tanév végi, budafok-tétényi oktatási konzultáció során meglátogatta a kerületi oktatási intézményeket. A tanárokkal egyeztetve felmérte, hogy a tanintézmények miben szenvednek hiányt, mire lenne szükségük.
Ennek eredményeként, ha a képviselő-testület megszavazza Karsay Ferenc javaslatát, akkor közvetlenül is segítik majd az iskolákat Budafok-Tétényben.
Interjú Karsay Ferenc polgármesterrel.
Mekkora lenne a keret, amit a helyi iskolák támogatására szánnának?
Helyi önkormányzati viszonylatban ez egy jelentős összeg, 100 millió forintról beszélünk. Erről a keretről a szeptemberi képviselő testületi ülésen tudunk dönteni. Akkorra fogom beterjeszteni a javaslatomat a 100 milliós keretre vonatkozóan.
Miért most adnának támogatást az iskoláknak?
A tanév végén felkerestem az összes iskolát, amelyik meghívott. Az új közoktatási törvényről beszéltünk, és a tanárok helyzetéről. A pedagógus kollégák elmondták a különböző problémáikat, és az is felmerült, hogy miben szenvednek hiányt. A találkozókon ismétlődő téma volt a munkakörülményeik romlása. Az oktatási segédeszközöktől kezdve az épületek állapotán keresztül, a legkorszerűbb technológiák alkalmazásának hiányáig sok dologról beszéltünk.
Miért van rá szükség, hogy az önkormányzat közvetlenül támogassa az intézményeket, ha már nem fenntartó?
Körbejártuk ezt a kérdést és kiderült, hogy tulajdonképpen az a kormányzati intézkedés hozza magával ezt a problémát, amellyel minden gyermek számára azonos feltételeket szeretne Magyarország kormánya biztosítani az oktatásban. Ez a nemes célkitűzés azoknak az önkormányzatoknak jelent negatív hozadékot, amelyek eleve nagyobb erőforrást összpontosítottak bizonyos stratégiai területekre, mint például az egészségügy vagy a szociális ellátó hálózat, vagy az oktatás. Hét éve nem az önkormányzatok működtetik az iskolákat, ezért ahol jobbak voltak a feltételek, ott pont azért, hogy országos szinten a gyengébb iskolákat felhozzák, a forrásokat máshova csoportosították. Ami jelentős javulást jelent bizonyos helyeken, az nálunk azt jelenti, hogy az intézmények lelakták az épületeket. A mi gyerekeink járnak oda, akik hozzá voltak szokva, hogy jók a körülmények. Ezért teszek javaslatot, hogy a legégetőbb kérdésekben tudjunk választ adni az iskolai problémákra, ha lehetőségünk van erre.
Milyen szempontok alapján osztják el a pénzt?
Az egyik szempont az egyes iskolákba járó gyerekek létszáma. Ez biztos, hogy fontos paraméter. Ugyanakkor, ha csak ezt néznénk, akkor nem vennénk figyelembe a kiinduló állapotot. Ha egy intézmény akkor került el tőlünk, amikor éppen fel akartuk újítani, akkor az arányaiban sokkal rosszabb körülmények közé került, mint az, amit éppen felújítottunk előtte.
Ezt valamilyen módon figyelembe kell venni. Lesz pályázat, hogy ezt meg tudjuk ítélni, és fontos, hogy a szülőknek is támogatniuk kell a megjelölt célokat. A legfontosabb szempontokra, eszközökre fókuszálunk.
Érkeztek már be kérések?
Már érkeztek be javaslatok. Van, aki bútort akar venni, van, aki a testnevelésórákhoz fontos eszközökre, sportpálya-felújításra, festéshez szükséges eszközökre kért támogatást. Olyan intézmény is van, amelyik tud maga is forrást hozzátenni, más iskoláknak erre nincs lehetőségük. Bérre és bérjellegű kiadásra nem lehet fordítani a pénzt.
A tankerülettel is egyeztetnek a támogatásról?
A tankerülettel csak a végén fogunk egyeztetni, hogy ne legyenek párhuzamosságok, illetve nehogy a mi támogatásunkra hivatkozva essen el valaki tankerületi forrásoktól. Mi úgy érezzük, hogy az újbudai iskolákban jobbak a körülmények, de hozzánk nem jutnak el a források. Számunkra a kerületi iskolák az elsők, így a legfontosabb, hogy az ő körülményeiket a tőlünk telhető legmagasabb szinten javíthassuk.
Mikor kaphatják meg az iskolák a támogatást?
Még ebben az évben, így elindulhat a projektek előkészítése, és minél előbb meg is valósulhatnak. A célunk, hogy a kerületi diákok számára jó körülményeket biztosítsunk, hogy az itt tanuló gyerekek ne szenvedjenek hiányt semmiben.