Mi is többször írtunk arról, hogy megszaporodtak az online csalások. A napokban az OTP hívta fel a figyelmet az adathalászokra. Egy kiberbiztonsági szakember lapunknak elmondta, hogy a csalók azért éppen az OTP ügyfeleit célozzák, mert a bank több millió partnerrel rendelkezik, így több a potenciális áldozat. Mutatjuk, mit írt ügyfeleinek a bank.
Az OTP Bank tapasztalata szerint, az elmúlt napokban jelentősen megnövekedett az ügyfeleket célzó, bank nevében történő csaló telefonhívások száma. Ezekben a hívásokban a csalók a bank biztonsági vagy egyéb munkatársának adják ki magukat, a bizalom megerősítése érdekében egyes esetekben még fotóval ellátott hamis igazolványt is küldenek az ügyfél e-mail-címére.
A hívások során azt közlik az ügyféllel, hogy veszélyben van a számláján lévő pénzösszeg, esetleg azt állítják, hogy a bank gyanús utalás kezdeményezését észlelte, és kérik annak megerősítését. A kár megakadályozása érdekében az ügyfeleket különböző programok számítógépre vagy telefonra történő telepítésére hívják fel, amit a csalás megelőzését, illetve megakadályozását végző vírusirtóként jellemeznek.
Természetesen ezek közül egyik sem igaz, a telepített program segítségével a csaló láthatja az ügyfél informatikai és mobileszközén lévő összes adatot, így az internet- vagy mobilbank belépéshez szükséges jelszavakat, a banktól érkező megerősítő kódokat. Ezek ismeretében hozzáférnek a bankszámlákhoz, és amelyeket felhasználva elutalják a pénzt az ügyfél számlájáról.
Az OTP Bank felhívja a figyelmet, hogy
a bank sohasem kéri ügyfeleitől programok telepítését és a kollégák sem küldenek igazolványfotót maguk azonosítása érdekében.
Kérjük fokozott körültekintéssel járjon el az ilyen hívások során, és
ne telepítsen ismeretlen szoftvereket saját eszközeire,
különösen akkor, ha arra telefonhívás során kérik meg! Figyelmesen olvassa el a banki SMS- és push üzeneteket,
az azokban megküldött kódokat senkinek ne adja ki!