Karsay Ferenc felvázolta, mi vár a budafok-tétényi utakon közlekedőkre

by nora.farmosi

A neheze még előttünk van, de vannak jó hírek is a kerületben zajló fővárosi építkezésekről.

Karsay Ferenc polgármestert kérdeztük az iskolákat és óvodákat is érintő forgalmi változásokról, lezárásokról, előrelépésekről.

– Ön korábban azt nyilatkozta, hogy a fővárosnak két egymástól független munkát sikerült úgy összehoznia, hogy azok egy vonalban és ugyanabban az időben zajlanak. A munkálatok szörnyű dugókat okoznak, és ez próbára teszi a helyiek türelmét. Igaz, hogy a szeptember még keményebb lesz?

Ez egy összetett probléma. Szeretném hangsúlyozni, hogy két jelentős fővárosi építkezés is zajlik a kerületben, és mind a kettő alapvetően javítani fogja Budafok-Tétény ellátását – akár közlekedésről, akár egyéb infrastruktúrális területekről van szó, amit illik megköszönnünk. 

Ugyanakkor tény, hogy már a kezdés is csúszott. A Tóth József utcánál először a lejárt építési engedélyek miatt szüneteltették a munkákat, majd az ellenőrző rendszer beüzemelése okozott további késedelmet, és végül február 27-én kezdték el a munkálatokat. A másik építkezés egy nagy átmérőjű ivóvízvezeték cseréje – ami a 6-os utat érinti a Duna-parton. A kettő fővárosi építkezés abban függ össze, hogy egyidejűleg zajlanak, egymáshoz egészen közel. Ugyanazt a közúti áteresztő képességet teszi próbára, és az autósok idegeit tekintve is jelentős kihívásokat jelent ez a szakasz, hiszen elkerülhetetlenek a forgalomkorlátozások, amikkel ezek járnak, és azok dugót eredményeznek.

Lapunk úgy tudja, mégsem hajthatnak majd be a buszok bizonyos helyekre, és ezért több oktatási intézménybe nehezebb lesz bejutni. Az Árpád utcai iskolát, a Maci és a Szivárvány Tagóvodát valóban nehéz lesz megközelíteni?

Igen,  a kerület kifejezett kérése ellenére. Sőt, még két, fogyatékkal élők napközi otthonát is. Ez a körforgalom építésével van összefüggésben. A Tóth József utca felfelé egyirányú lesz, lefelé pedig a Sörház utcán közlekedhetünk, erre járnak majd a buszok is. Mindez megálló-áthelyezésekkel jár, így a megállók távolabb kerülnek az intézményektől. Kellemetlenséget okoz, de ez szerintem még tolerálható.

A nagyobb gond, amikor teljesen lehetetlenné válik a közlekedés, „beáll” a rendszer. Ezeknek a kis utcáknak, ahová beterelik a buszokat, az áteresztő képessége korlátozott. Az emberek mindig keresik az alternatív útvonalakat és a különböző útvonaltervezők is felajánlják ezeket, így azokba az utcákba fognak menni, ahol jelentős veszélye van az elakadásnak. Említhetném a sokak által ismert Kálváriahegy utcát, ahol mindig gond van a forgalommal, főleg a reggeli órákban, amiért jogosan méltatlankodnak az ott lakók. Az Árpád iskola, a Szivárvány és Maci Tagóvoda és talán a Gádor utcai általános iskola is érintett lehet.

Konkrétan milyen lezárásokra kell számítani?

Lesz itt hajcihő, hiszen teljes szélességében le lesz zárva a Kossuth Lajos utca. Jelentős szakasza zsákutca lesz, a Mária Terézia utca pedig kétirányúvá válik, és még az a kikerülési lehetőség, ami a Pécsi utca felé adott jelenleg, az is el fog veszni. Tehát a teljes agglomeráció és a városközpont felé irányuló közlekedés a Mária Terézia utcát és a Leányka utcát fogja terhelni. Itt jön be az elején említett 6-os út a képbe, amely sokak számára jelenthetne alternatív közlekedési lehetőséget. Ott a négy sávot kettőre szűkítették a vízvezeték- építés miatt. Ezt a szakaszt terheli még a Százhalombatta irányából Érden keresztül, illetve a Csepel-sziget, az M1-es és az M7-es felől, az M0-n érkező forgalom. 

Ez elég szörnyen hangzik a közlekedők szempontjából.

Valamelyik stand up előadásban hallottam, hogy a jövő nagy víziója, hogy egyetlen nagy parkolóvá válik az M0-s körgyűrű – ez sajnos számunkra most egyáltalán nem vicc, hanem realitás. 

Mit tesz ilyenkor kerületi polgármesterként?

Kármentés van. A 6-os úti építkezésről, annak megkezdése előtt nem is tudtunk, azt menet közben kaptuk ajándékba. Értem, hogy ez egy uniós projekt, aminek határideje van, és ennek nagy hirtelen nekiugrottak az illetékes fővárosi cégek, de a Tóth József utcai körforgalommal  együtt felér egy közlekedés által elkövetett öngyilkossággal. A Tóth József utcai körforgalommal kapcsolatban korábban egyetlen kérésünk volt, hogy ne essen nagy lezárás az iskolakezdésre, amit most láthatjuk, hogy meg sem hallottak. Az alapszerződés szerint 2023. július végére be kellett volna fejezni ezt az építkezést, aminek a 3 vagy 4 üteméből most kezdődik a 2. ütem. Most már azért szurkolunk, hogy a jelenleg mondott novemberi befejezés meglegyen. 

Hogyan tudnak mégis segíteni, hogy kevesebb kellemetlenséggel járjon az építkezés a helyi lakosoknak?

Amiben segíteni tudunk, hogy kommunikációs csatornákon keresztül és helyismerettel, anyagi forrásokkal hozzájárulunk a folyamatok hatékonyságához. Az intézmények helyét, működési sajátosságait elmondjuk az illetékeseknek, akik jelenleg kizárólag az általuk épített útszakaszra összpontosítanak, az ezzel okozott további közlekedési problémákkal viszont nem kívánnak foglalkozni. Elkészíttetünk egy olyan forgalomtechnikai tervet, ami az egész területet áttekinti, és megpróbálja összefüggéseiben vizsgálni a helyzetet, ezáltal a bajban a legkisebb rosszat megtalálni és ilyen típusú javaslatokat tenni. Ezt a tervet át fogjuk adni az építkezést végző kivitelezőnek, vagy ha szükség van rá, a beruházónak.

Honnan értesülhetnek az emberek az aktuális változásokról?

Ha az emberek tudják minden nap, hogy milyen változások várhatók, az jelentős könnyítést jelent, csökkentheti az indulatokat. Rendszeresen informáljuk őket a helyi médiumokban, az önkormányzat honlapján, közösségi felületeken, a helyi tévében és az írott sajtóban. Ígérem, önöknek is elküldjük majd a friss híreket. A közterület-felügyelőinket is kirendeljük, hogy segítsenek forgalmat irányítani. Ez tanévkezdéskor is mindig így van az iskoláknál , de most jóval nagyobb az igény rá. Egyeztetünk a kerületi rendőrkapitánysággal, és ha szükséges, akkor a fővárosi rendőr-főkapitánysággal is, de persze a fővárosi önkormányzat kezében is vannak eszközök, hiszen nekik is vannak közterület-felügyelőik. A legfontosabb az lenne, hogy mindenki tudjon előre készülni a változásokra, napi rendszerességgel informáljuk a lakosságot a rá váró aktuális nehézségekről.

A 6-os úttal kapcsolatban is tárgyalt a fővárossal. Történt előrelépés?

Abszolút pozitív hír, hogy amikor a héten megkerestem az illetékes főpolgármester-helyettest, nagyon nyitott és együttműködő volt. Ő felismerte a probléma jelentőségét, és néhány belső egyeztetést követően azt mondta, hogy nagy eséllyel el tudja érni, hogy iskolakezdésre befejezzék a 6-os úton az építkezést, ami sokat javíthatna a várható helyzeten. Jelentősen megkönnyítené a budafoki közlekedést, talán kisebb dugó lenne. Arra is ígéretet tett, hogy a közös kommunikáció megvalósulhat. Ez azért mindenképpen biztató.

Olvasta már?